%0 Journal Article %T طراحی و ساخت سیستم غیرمخرب تشخیص و اندازه‌گیری ترک در دستگاه عیب‌یاب خطوط ریلی RDD-S11 %J نشریه فناوری آزمون‌های غیرمخرب %I انجمن آزمون‌های غیرمخرب ایران %Z 2676-6655 %A کهربائی, سعید %A نوروزی صحرائی, حسین %A اخلاقی مدیری, فرزاد %A احدی اخلاقی, ایمان %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 2 %N 9 %P 41-51 %! طراحی و ساخت سیستم غیرمخرب تشخیص و اندازه‌گیری ترک در دستگاه عیب‌یاب خطوط ریلی RDD-S11 %K عیوب ریلی %K ترک‌های خستگی تماسی غلتشی %K آزمون نشت شار مغناطیسی %K آزمون جریان گردابی %R 10.30494/jndt.2022.338775.1089 %X در این پژوهش به طراحی و ساخت یک سیستم غیرمخرب جهت تشخیص و اندازه‌گیری مشخصه‌های ترک در خطوط ریلی پرداخته شده است. ترک‌های خستگی تماسی غلتشی از مهمترین عیوب سطحی خطوط ریلی می‌باشند و بیشترین آمار خرابی‌ها و شکستگی‌های ریل ناشی از آنها است. در صورتی که این ترک‌ها در خطوط ریلی به موقع شناسایی شوند، می‌توان با انجام سنگ‌زنی پیشگیرانه مانع از رشد بیش از حد آن‌ها و بروز خرابی شد. در این پژوهش، قابلیت دو روش غیرمخرب متداول در ترک‌یابی شامل نشت شار مغناطیسی و جریان گردابی بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهند که آزمون نشت شار مغناطیسی علیرغم قابلیت تشخیص موقعیت و عمق‌ ترک‌ها دارای محدودیت‌هایی همچون وزن بالای یوک و قدرت بالای میدان تحریک (که منجر به کاهش سرعت حرکت پروب بر روی سطح ریل می‌شود) می‌باشد. در حالی که سنسورهای آزمون جریان گردابی علاوه بر اینکه سبک بوده و با اعمال میدان تحریک کوچک پروب روی سطح ریل (به صورت موضعی) خللی در حرکت پروب بر روی سطح ایجاد نمی‌شود، دارای دقت و تکرار پذیری بالایی برای تشخیص موقعیت و عمق ترک‌ها است. بنابراین روش جریان گردابی پیشنهادی در دستگاه عیب‌یاب خطوط ریلی پیاده‌سازی شده و در شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد در حال استفاده است. %U https://www.jndttech.ir/article_151180_110a35f2421c2b9c4f0b56125e20a6b4.pdf