%0 Journal Article %T تعیین غیرمخرب میزان سایش عمودی و جانبی در سطح خطوط ریلی %J نشریه فناوری آزمون‌های غیرمخرب %I انجمن آزمون‌های غیرمخرب ایران %Z 2676-6655 %A احدی اخلاقی, ایمان %A نوروزی صحرائی, حسین %A اخلاقی مدیری, فرزاد %A کهربائی, سعید %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 2 %N 9 %P 88-97 %! تعیین غیرمخرب میزان سایش عمودی و جانبی در سطح خطوط ریلی %K عیوب ریلی %K سایش %K سیستم لیزر و دوربین %K پردازش تصویر %K شبکه عصبی مصنوعی GRNN %R 10.30494/jndt.2022.338794.1090 %X در این پژوهش، سیستم غیرمخربی به منظور تشخیص و اندازه‌گیری سایش خطوط ریلی طراحی و ساخته شده است. عدم تشخیص به موقع عیوبی مانند سایش ریل می‌تواند منجر به بروز مشکلات یا عواقب جبران ناپذیری شود. به طور مثال، در صورتی که میزان سایش ریل از مقدار بحرانی عبور کند، ضمن تغییر در هندسه خط، امکان بروز حوادثی همچون خروجی قطار از ریل وجود دارد. در روش پیشنهادی از یک سیستم سخت‌افزاری متشکل از لیزر خطی و دوربین استفاده شده است. در این سیستم تصویر پرتو لیزر خطی که به سطح ریل تابیده می‌شود توسط یک دوربین مناسب ثبت می‌شود. میزان انحراف تصویر پرتو لیزر در مناطق سایش‌یافته نسبت به مناطق سالم، معیاری از میزان سایش به دست می‌دهد. در روش پیشنهادی پس از به کارگیری روش‌های مختلف پردازش تصویر جهت استخراج الگوی روشن شده توسط لیزر، عملکرد سه شبکه مصنوعی MLP، RBF وGRNN جهت کالیبراسیون و تخمین مقادیر کمّی سایش بررسی و مقایسه گردید. در نهایت با توجه به خطای کمتر شبکه GRNN در تخمین هر سه کمیت W1، W2و W3، از این شبکه به منظور کالیبراسیون استفاده شد. خطای مقادیر پیش‌بینی شده برای پارامترهای سایش W1، W2 و W3 به ترتیب برابر با0/27، 0/24 و 0/32میلی‌متر می‌باشد. این مقادیر نشان‌دهنده عملکرد بسیار خوب سیستم اندازه‌گیری پیشنهادی می‌باشد. لازم به ذکر است، در دستگاه عیب‌یاب خطوط ریلی RDD-S11 که در حال حاضر جهت تشخیص عیوب متداول ریل‌های خطوط شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد مورد استفاده قرار می‌گیرد، این روش پیاده‌سازی و جهت استخراج پارامتر‌های سایش استفاده می‌شود. %U https://www.jndttech.ir/article_151181_2d552d8c20c8872c4369ee509e5f6e2c.pdf